Hvorfor gjenbruk av kampanjer er smart

Hvorfor gjenbruk av kampanjer er smart

Har du hørt om spaced repetition? Det er en effektiv læringsmetode, inspirert av glemsomhetskurven, som psykolog Ebbinghaus fant opp. Den metoden kan du også bruke i markedsføringssammenheng.

Han testet sin hukommelse på konstruerte stavelser.  Han bet seg merke i at hvor lengre tid som gikk, glemte han flere og flere av stavelsene.

Som er den samme årsaken til at jeg husker en helt ny kode en kort stund, mens dagen etter vil den garantert være glemt. På samme måte er spaced repetition grunnen til at jeg husker telefonnumrene jeg brukte før smarttelefonens tid (ja, jeg er så gammel). Nettopp fordi jeg måtte gjenta dem ofte og hente de frem fra hukommelsen i intervaller over tid.

For eksempel, hvis jeg vil lære meg teksten til en ny sang – selv om jeg ikke kan synge –, så bør jeg lytte til den hver morgen i starten, så annenhver dag, deretter to ganger i uken og så videre.
Det betyr at i stedet for å studere hardt uken før eksamen – slik jeg som oftest gjorde – fungerer det enda bedre å ta inn små biter lærdom i intervaller. Da går kunnskapen lettere over i langtidshukommelsen (hvis jeg visste dette den gang da, ville ikke kameraten til mannen min slått meg så ofte i TP som han gjør nå. Legger for ordens skyld til at han er lærer).

 

Så, hvordan dra nytte av dette i markedsføringssammenheng?

Du har kanskje lagt merke til hvordan store merkevarer ofte kjører massiv eksponering i starten av en kampanje? Gjerne i mange kanaler. Deretter går det lenger tid mellom hver gang du ser den samme reklamen og til slutt får du kanskje bare en se et mindre utsnitt av samme reklamefilm, f.eks. kun poenget som presenteres helt til slutt i den opprinnelige filmen. Dette jogger hukommelsen vår og hjernen fyller gjerne på med de manglende delene. Så kommer vedlikeholdstrikset som gjør at dette kan du huske dette lenge: et laaaangt opphold. På måneder, opp til ett år eller flere år, før du ser igjen den lange reklamefilmversjonen. Det er også dette som støtter opp under det lite tillitsvekkende utsagnet 'gjentar du en løgn ofte nok, blir det en sannhet'. Men det er slik at hjernen (eller vi, da) har lettere å for å tro på det den har hørt før. Sjekk bare ut forskningen her, om du ikke tror meg: https://cognitiveresearchjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41235-021-00301-5

 

Gjenta poster og annonser

Dette er en form for spaced repetition i markedsføringssammenheng. Poenget er at ved å gjenta et budskap i intervaller, først med kraftig eksponering, så litt sjeldnere og deretter med et enda lengre mellomrom, fester budskapet seg lettere langtidshukommelsen. Derfor skal du ikke vær redd for å gjenta en post eller kampanje på sosiale medier, en reklamefilm på tv, printannonser eller bannerannonser.

Spaced repetition handler om å gjenta og revidere informasjon med bestemte intervaller over tid. Metoden er designet for å optimalisere hukommelse og langtidsretensjon av kunnskap.

 

Slik fungerer spaced repetition:

Etablering av grunnleggende kunnskap: Først lærer du deg et nytt emne eller fakta. Dette kan være alt fra språkordforråd og matematiske formler til historiske fakta eller medisinske begreper.
Evaluering av kunnskapsnivå: Etter å ha lært materialet, blir du testet på det. Basert på resultatene fra testen, blir hvert emne vurdert ut ifra hvor godt du husker det.
Planlegging av repetisjon: Spaced repetition-algoritmen bestemmer når du skal gjennomgå hvert emne igjen. Emner som du husker godt, blir gjenstand for færre repetisjoner og med lengre intervaller mellom hver gjennomgang. Emner som du har vanskeligere for å huske, blir repetert hyppigere og med kortere intervaller.
Gjennomføring av repetisjoner: Du gjentar materialet ved de bestemte tidspunktene som algoritmen har beregnet. Dette kan være gjennom spørsmål og svar, flashcards, quizer eller andre repetisjonsmetoder.
Kontinuerlig tilbakemelding og tilpasning: Etter hver repetisjonsøkt blir resultatene dine vurdert, og algoritmen justerer repetisjonsplanen din basert på hvordan du presterer.

Send meg gjerne spørsmål om markedsføring:

inger.marie@storybold.no

91340591