Tenk grønt når du skal markedsføre bedriften din

Tenk grønt når du skal markedsføre deg

Flere og flere av kundene dine velger å montere solcellepaneler på taket sitt eller kjøre elbil. De kildesorterer, kjøper gjenbruk, spiser mindre kjøtt, sykler, tar tog eller buss og gjør andre ting som gagner miljøet. Og vi mennesker liker best dem som tenker som oss selv.

Forbrukere har mer sympati med bedrifter og selskaper som deler deres egne synspunkter og moralske verdier. Når kundene dine er opptatt av miljø, anstendig arbeid, inkludering, rettferdighet og alle disse superviktige tingene, betyr det at du også må bli opptatt av det. Ellers blir du valgt bort.

 

Hva vet dine kunder og ansatte?

Som veldig mange bedrifter i Norge, har sikkert du også begynt med miljørapportering, kildesortering og energieffektivisering. Men forteller du om resultatene til kundene dine? Vet kundene hva du gjør for å bli mer bærekraftig? Ikke minst, vet de hvordan du gjør dette og hvorfor du synes dine tiltak er viktig for din bedrift om samfunnet for øvrig?

 

Fortell så hjertene banker

Hvordan få kundene til å lese om din bærekraftsinnsats?
Som Hans Geelmuyden Kise sa på Kommunikasjonsdagen: – Man må klare å lage så gode historier at man får menneskehjerter til å banke. Samtidig må man beherske både regi og dramaturgi. Det krever en dyp kjærlighet til mennesker.

Vi er så enige! Uten at hjertet er med, føler hverken vi eller kundene dine noe som helst. Skriv om det som er ekte, ekte mennesker, resultatene som noen kjenner på kroppen. Der du har gjort en forskjell for noen.

 

Grunner til å kommunisere ditt bærekraftsarbeid:

  • økt stolthet og tilfredshet hos ansatte
  • flere nye og tilbakevendende kunder
  • større merkelojalitet
  • økt popularitet hos arbeidssøkere
  • økt miljøbevissthet hos kunder, ansatte, konkurrenter og leverandører

 

Fortell også hvor du feiler

La for eksempel menneskene bak bærekraftsarbeidet og menneskene som blir påvirket av det, må fortelle sin personlige historie. Overfladiske Chat GTP påstander om bærekraft, holder altså ikke. Fortelle åpent og ærlig om hvordan du jobber med disse spørsmålene og om hvor du kan komme til kort. Tross alt, vil dine kunder verdsette og forstå hvis du er åpen om hvordan du forbedrer deg og hva du kan gjøre bedre.

 

Fortell det som folk kjenner seg igjen i

FN har mange bærekraftsmål utover det å redusere klimaavtrykket ditt. Målene inkluderer velferd, likestilling, likeverd, inkludering, økonomisk vekst, trygge arbeidsplasser, bærekraftige lokalsamfunn, rent vann og mye, mye mer. Du finner helt sikkert noen mål som din bedrift kan jobbe fornuftig med. Stormberg har lenge brukt CSR i sin markedsføring ved å fortelle om hvordan de jobber med inkludering og tar sosialt ansvar ved å ansette de som har falt utenfor arbeidslivet. Og de lar de ansatte fortelle sin historie. Det har gjort at de har blitt bedre likt, og vi handler gjerne av de vil liker og stoler på.

En god og langsiktig strategi for skikkelig bærekraft og grønn kommunikasjon vil til slutt gi deg goodwill