Godt innhold lykkes på LinkedIn

Som med det meste annet, du må jobbe med godt innhold på LinkedIn for å lykkes også her. Systematisk posting og promotering over tid, med superrelevant og interessant innhold for målgruppen er den beste strategien.

Det å tiltrekke seg ‘følgere’ er en del av et inbound marketing prinsipp: Å gi masse verdi up-front, slik at du bygger tillit og kunnskap. For vi handler helst av dem vi liker og kjenner godt. Den gjennomsnittlige brukeren på LinkedIn er ikke inne mer enn noen få minutter. Derfor må innholdet du produserer på LinkedIn oppleves så unikt at det er verdt å bruke tid på.

 

Bry deg 

Og når dine lesere liker eller kommenterer, må du også engasjere deg. Det handler om å skape tillit og en god følelse. Og du må være alt for noen og ikke noe for alle. Du må finne dine ambassadører, rett og slett.

Slik poster du innhold på LinkedIn

Hva slags innhold skal du poste på LinkedIn?

Velg deg ett eller tre hovedtemaer du vil snakke om. Et reklamebyrå som oss kan for eksempel velge innholdsmarkedsføring, design og kommunikasjonsstrategi. Sportskjeden kan kanskje velge løping, vinteraktiviteter og turliv.

Lag så en video og artikkel der du intervjuer en tankeleder på området. Post funn fra rapporter om temaet. Lag andre typer videoer om temaet. Presenter infografikk (fra funn i rapporten), skriv om et kundecase eller lag en god historie, lag et seminar eller webinar om emnet. Inviter til, eller vise utdrag fra dette innholdet på LinkedIn. Deretter lar du alt dette gå i loop.

 

Gode historier

Noe som fungerer godt er å fortelle gode historier. Det som kjennetegner en god historie er at den fortelles av et menneske, til et menneske og den handler om et menneske. Bedriften din har helt sikkert mange gode historier som kan fortelles, som oftest trengs det bare litt hjelp av oss til å dramatisere dem.

Gode historier kan fortelles av:
• Kunder
• Leverandører
• Samarbeidspartnere
• Egne ansatte

Kunder kan fortelle hvorfor de er fornøyd med en tjeneste eller produkt. Hvis dere har vært uheldig med en leveranse, kan en kunde fortelle om hvor raskt dere ordnet opp. Har dere levert noe unikt, noe over forventning, på en utradisjonell måte eller lignende, kan dette bli knallfine historier. 

Samarbeidspartnere og leverandører kan fortelle om hvor seriøse dere er, at dere alltid ordner opp, det er aldri noe tull, at dere har massevis av kunnskap og lignende ting. 

Ansatte sitter kanskje på en spesiell ekspertise det er verdt å fortelle om. De kan ha unike produktkunnskaper eller innsikt, har gjort noe unikt eller er kanskje bare svært grundige i jobben sin. 

 

Annet innhold som ofte fungerer er:
  Hvordan (lager du dette)
• 10 ting som (engasjerer)
• 10 måter (å løse et problem på)
• Topp 10 liste
• 10 grunner (til å velge)
• Hva er …
• Den beste …

 

Hvor ofte må jeg poste?

Post gjerne en gang i uken. Dette må du må holde på med et års tid før du virkelig ser at det skalerer. En fordel med å lage masse godt innhold, som nevnt over her, er at innholdet kan brukes om og om igjen. For på sosiale medier har vi større troverdighet til det vi har sett en gang tidligere.

 

Betalt innhold
Vi kan promotere ditt innhold på LinkedIn. Innholdet som presenteres bør ha en slags wow-faktor i enten tittel eller bilde for å maksimum effekt. Vi kan dramatisere det innholdet du allerede har eller lage noe helt nytt. 

 

Hva koster det?

For eksempel, hvis vi målretter mot en gruppe som består av byggentreprenører, bygningsingeniører og arkitekter, vil denne målgruppen bestå av rundt 27 000 personer.

Hvis vi begrenser månedsbudsjettet til 1 500 NOK, så estimerer LinkedIn at rundt 69-190 personer vil engasjere seg i din post. Så fremt innholdet er engasjerende, selvsagt.

 

Andre utgifter som kan tilkomme:

  • Kommunikasjonsstrategi og idéarbeid
  • Produksjon av innhold, for eksempel tekst og foto eller film
  • Oppsett og målretting av kampanjen
  • Oppsett av landingsside (kampanjeside på nett)