Slåttland Gruppen

Kunde: Slåttland Gruppen

Oppdrag: Eksponering og omdømmebygging

Kanal/virkemiddel: Film for fremvisning på ONS og i egne kanaler 

Oppdragsbeskrivelse: Slåttland utvikler prosessmaskiner og tekniske løsninger for offshorenæringen, mens datterselskapet X-Noise lydisolerer etter offshorestandard. Sammen skulle de delta på oljemessen i Stavanger. De trengte både et konsept for standen som ville skille dem ut fra andre messedeltagere, og en presentasjon som fortalte hva de leverte og samtidig bygget image og omdømme.

Strategi/idéløsning: Dypt inne i de store Østfoldskogene, i Rakkestad kommune, har gründer Sigurd Slåttland bygget opp Slåttland Gruppen. I dag er selskapet en anerkjent leverandør til offshoreindustrien. 

– Det er neppe mange andre leverandører av avanserte prosessystemer til offshoreindustrien som markedsfører seg med at de holder til langt, langt ute i skogen. Men for oss i Reklamebyrået Storybold var det åpenbart at vi måtte ta tak i dette. Her hadde man en gyllen mulighet til å vekke oppmerksomhet, skille seg ut fra alle andre messedeltagere som spiller på stål og bilder av hav, og samtidig få fortalt en god historie som vil bli husket. Standen ble også utstyrt med vakre, norske tremøbler og store bilder av prosessmaskiner langt inne i skogen, forteller Johan B. Johnsen, som utarbeidet kommunikasjonskonseptet.

Det var også et bevisst valg å bruke Slåttlands egne medarbeidere som skuespillere. 

– En film har mye større verdi enn man ofte tenker over. En film virker femti prosent ut mot markedet og femti prosent innad i organisasjonen, og er med på å bygge intern stolthet. Det er en like viktig effekt som det man kan få utad, forklarer han.

– Rundt 25 av våre medarbeidere er med i filmen. De syntes det var skikkelig moro å være filmstjerner, og var skikkelig motiverte og begeistret, ler Slåttland.

– Filmpremieren skjedde på sommeravslutningen vår i kantina, med alle medarbeiderne våre til stede. Filmen skapte stor begeistring og fikk skikkelig applaus. Alle syntes dette var stor stas. Vi måtte kjøre den om igjen og om igjen, fem-seks ganger på rad. 

Resultat: – Vi så straks at denne filmen ville styrke imaget vårt, forteller Slåttland. 

– Og det endelige resultatet oppfylte virkelig forventningene vi hadde på forhånd. Vi har også fått massevis av positive tilbakemeldinger og mange fine kommentarer på filmen vår, både fra kunder og leverandører, tilføyer Sigurd Slåttland. – En av leverandørene våre utbrøt: «Jeg er stolt av at vi leverer til et firma med så god profil som dere!»