Slik kan du finne ditt designuttrykk

Slik finner du riktig designuttrykk for din logo:

Vi i Storybold starter alltid med å ta for oss alle fakta og opplysninger vi kan få tak i, for å danne oss et bilde av de store linjene før vi velger en retning.

 

1.    Hvem er målgruppen din?

For å kunne velge riktig design må vi først vite litt om målgruppen. Hvem er den typiske kjøperen av dette produktet eller tjenesten? Vi vil også prøve å se hva slags verdier den typiske kjøperen har. Om det er en kvinne, en mann, alder, utdannelse, karriere, inntekt og livsstil kan ha en betydning for uttrykket som skal velges. Skal du designe for en som elsker soppturer i skogen, vil du sannsynligvis gjøre det annerledes enn hvis du skal designe for en som lever for rally eller motorsykkelkjøring.

 

2.    Hva slags status skal tjenesten eller produktet ha?

Du har sikkert lagt merke til at billigprodukter har skarpere farger og et mer glorete design enn høystatusprodukter. Uten å måtte tenke oss om, så tolker vi glorete produkter og design som lavstatus og billige. Så ved å velge riktig design kan du få overført et budskap raskt: Ser det dyrt eller billig ut, hva kan jeg forvente å betale?

 

3.    Hvilken verden tilhører du? 

For at du skal bli husket må designet ditt bidra til å identifisere hvem du er. Hvis det tar for lang tid for hjernen å oversette designet og få det til å passe med det du selger, kan de lett gå glipp av hele budskapet.

Ser designet ditt ut som om du selger verktøy, mens du egentlig skal selge skjønnhetsprodukter eller barnehagetjenester? Ja, da får du mest sannsynlig et problem med kommunikasjonen og forståelsen. En designverden for skjønnhetsprodukter ser annerledes ut enn den gjør for mekanisk industri eller barnehager.

Tips til å definere din designverden: For å finne riktig designuttrykk kan du for eksempel bruke figurene Lumumma og Takete. Begrepene Lumumma (opprinnelig Maluma) og Takete er rundt 100 år gamle og stammer fra en tysk gestaltningsterapeut. Han fant ut at uansett hvor forsøkspersonene kom fra i verden, så tolket de disse symbolene på akkurat samme vis. Alle forstod at figuren til venstre er Lumumma og den til høyre er Takete.

 

4.    Tilpass designspråket

Når du har bestemt deg for målgruppe, verdistatus og hvilken verden din bedrift eller produkt tilhører, må du tilpasse designspråket til dette. Du lykkes best om navn, logo fonter, farger og designelementer (og ikke minst innhold) snakker samme språk.

Skal du designe for en Takete-verden, bør du velge en sterk og kraftig grotesk font, kanskje med et industrielt preg, slik Power har gjort.

Her kan du bruke tunge, kraftige farger og gjerne i kombinasjon med svart eller grått.

I Lumumma-verdenen kan du velge mykere skrifttyper som Antikva, skriveskrifter og håndskriftvarianter. Fargene er her lysere og muntrere i uttrykket.

 

5. Fyll logoen med innhold

En logos funksjon er gjenkjennelse. En logo betyr som regel ingen verdens ting, før du begynner å ‘fylle den med innhold’. Hva den til slutt skal stå for kan du altså være med å påvirke. Hvilke historier du forteller om merkevaren din, vil kunden til slutt også forbinde med merkevaren. I alle fall så lenge du leverer på løftene du gir og forventningene du skaper i din historiefortelling. For gjør du ikke det, vil kundene uansett danne sin egen oppfatning, og da hjelper det lite hva slags historier du forteller. Leverer du et dårlig produkt, kan det faktisk være like greit å si det som det er, slik Rent a Wreck, gjør. Da forventer kundene et vrak, men de opplever noe som likevel er bedre enn det, og da blir de også fornøyde.