Markedsføring for Moss Lufthavn Rygge

Gjennom vår strategi, markedsføring og annonser (Native Ads), rykket inn de forskjellige Østfold-avisene, ble Moss Lufthavn Rygges jobbmesse en stor suksess og høstet hederlig omtale i dagspressen. 

Kanalvalg: Markedsføring gjennom annonser i Østfoldavisene. 

Avsender: Moss Lufthavn Rygge

Mål: Gjennom markedsføringen skulle vi skape interesse i næringslivet for å delta på jobbmessen 1. september 2016 og å tilby jobb til flyplassens ansatte. 

Resultat: Hederlig omtale i Dagsavisen, stinn brakke og denne kundeuttalelsen: ‘Moro når markedsføring virker så bra. Spesielt når utgangspunktet er så tragisk!’

De beste folkene i Østfold blir nå arbeidsledige. Slik lyder annonsen flyplassledelsen har rykket inn i flere aviser. ‘Smart trekk, mener markedsføringsekspert’. 

Dette var innledningen til en artikkel i Dagsavisen lørdag 20. august 2016 om Moss lufthavns Rygge annonsekampanje for sine snart arbeidsløse medarbeidere. Det er ikke ofte reklamekampanjer får behørig omtale på redaksjonell plass i media. Men dette skjedde altså denne lørdagen. Under tittelen «Annonserer ansatte. Flyplassen på Rygge får skryt for originalt grep», hadde Dagsavisen satt av en hel side til å vise frem den ene av annonsene og fortelle hvordan Moss lufthavn Rygges hadde gått frem for å skaffe sine ansatte ny jobb. 

Annonser og markedsføring var nødvendig

Da flyplassen ble besluttet nedlagt, besluttet NAV Østfold og Moss lufthavn Rygge at de skulle samarbeide om en jobbmesse. Den skulle holdes i flyplassens terminalbygg 1.september 2016. Næringslivet i Østfold og søndre Akershus invitert til å stille med stands for å møte de ansatte.

Annonsering var nødvendig. Slik at vi kunne gjøre næringslivet kjent med dette arrangementet. Storybold ble kontaktet for å lage markedsføringsstrategi, innhold og annonser. Det var ganske naturlig at vi ble forespurt, fordi vi laget en rekke annonser og reklamemateriell for Moss lufthavn Rygge de siste årene de var i drift. Vi sto også for redaksjonelt innhold og produksjon av Moss lufthavn Rygges flyplassmagasin «Flying Start». Derfor hadde vi fått gode kunnskaper både om flyplassen og folkene som jobbet der.

Dette er slett ingen tapere!

Vi visste at de ansatte hos Moss lufthavn Rygge var virkelig dyktige fagfolk. Fordi hver eneste av dem var blitt håndplukket til jobben i stor konkurranse med andre. Dessuten hadde det i gjennomsnitt vært 300 søkere på hver eneste ledige stilling derfra. Så dette var ingen tapere som behøvde å møte nye arbeidsgivere med nedslåtte blikk og lua i hånda. I tillegg var MLR en internasjonal flyplass. Derfor måtte også alle som jobbet der ha utvidet politiattest. Det var også de ansattes iherdige innsats som gjorde at Moss lufthavn Rygge kåret til Norges beste flyplass i 2015. 

Derfor: Vi kunne trygt konstatere at dette var ettertraktede ressurspersoner; dette var ansatte som en hver arbeidsgiver gjerne skulle hatt i sin stab. 

Målet med både markedsføring og annonser fremstod dermed klokkeklart: Vi skulle overbevise primærmålgruppen vår, som var bedriftsledere og andre som har med rekruttering av personell å gjøre, at jobbmessen på Rygge ville være en ypperlig anledning for dem å møte ekstremt dyktige og godt motiverte arbeidstakere.

La de ansatte være heltene og heltinnene

For å dramatisere budskapet brukte vi tre utvalgte ansatte. Disse representerte ulike yrkesgrupper på flyplassen. Vi ville markedsføre dette ved å lage helsides annonser med hver om dem. Der fortalte vi at de var blitt valgt ut blant et visst antall søkere, at de nå var de klare for nye oppdrag, og at du nå hadde en enestående anledning til å møte dem og Moss lufthavn Rygges andre dyktige ansatte på jobbmessen 1. september.

Vi lot ledelsen på Moss lufthavn Rygge, representert med direktør Tandberg, være talerør og avsender i annonsene. Fordi det ville gi budskapet og jobbmessen ekstra tyngde og seriøsitet. 

Annonsene skapte stort mediaoppslag

Dagen etter at første annonse kom på trykk i Østfold-avisene, ble artikkelen om kampanjen vår publisert i Dagsavisen. Kommunikasjonsekspert Øyvind Nustad var blant dem som ble intervjuet: «Nustad mener at annonsene vil være til god hjelp for dem som nå blir arbeidsledige.

– Når flyplassledelsen forteller at de har valgt sine ansatte blant 300 søkere, så er det en utrolig god attest for hver enkelt av dem. Når de bruker en av de ansatte som blikkfang i annonsen, gir dette en god stoppeffekt, og budskapet bør gå hjem hos mange bedriftsledere i regionen, mener Nustad.»

D-dag: Virket markedsforngen?

Annonsene og markedsføringen gikk virkelig hjem hos bedriftslederne. Akkurat slik Nustad hadde spådd. Avgangshallen på Moss lufthavn Rygge var full av folk 1. september. Over 40 bedrifter fra høyst ulike bransjer var til stede med sine stands. Fra Støtvik Hotel til DNB. Fra statseide Aerospace Industrial Maintenance Norway (AIM Norway), som driver med vedlikehold og modifikasjoner av fly, til bemannings-byråer som Adecco og Jobzone, og fra utdanningsinstitusjoner som Campus Moss til matvareleverandøren ASKO.

Det var virkelig stor aktivitet og trengsel overalt. Stemningen var god og støynivået høyt. Her satt mange av flyplassens ansatte i alvorlige samtaler med interesserte arbeidsgivere, og folk fra NAV Østfold gikk rundt og pratet, rettledet og ga gode råd. En av deres blide medarbeidere var Ivonne Menchini:

– Vi er veldig godt fornøyd med denne messen. Oppmøtet fra såvel næringslivet som ansatte på Rygge er meget stort og godt over forventet, sa hun.

Kjempefornøyde messedeltakere

– Ifølge de tilbakemeldingene vi har fått, var bedriftene som deltok på jobbmessen kjempefornøyde, sier Aatangen. – Her møtte de jo mennesker som var superkvalifiserte og som fremdeles stod i jobb, så dette var verdifull arbeidskraft.

I dag vet vi at så og si alle fikk ny jobb. Blant dem Monica Skauen som ble brukt i annonsen. Unntakene var et par som var nær en pensjonisttilværelse i alder eller at det var helsemessige utfordringer involvert.

Trenger du også hjelp til å få laget annonser som faktisk virker? Send oss en mail på hei@storybold.no.