Slik lykkes du på Facebook

Nesten 2 millioner logger seg inn på Facebook hver eneste dag. For noen kan derfor Facebook være en bedre trafikkdriver enn for eksempel google annonsering. Både Facebook og Instagram har blitt en viktig shoppingkanal.

 

Viktigheten av tilhengere

En person som liker siden din, abonnerer automatisk på alle poster du legger ut. I følge Synapse.com har hver følger en verdi på 1000 kr, fordi en følger bruker mer, er en mer lojal kjøper og anbefaler i større grad enn andre, naturligvis, dine produkter og tjenester til sine venner. 

Det å tiltrekke seg ‘følgere’ er en del av et inbound marketing prinsipp. Dette oppnår du ved å gi masse verdi til kundene, før du får noe igjen selv, slik at du bygger tillit og kunnskap. Å bygge tillit over tid er viktig, fordi vi handler helst av dem vi liker og kjenner godt. 

 

Å spille på følelser

Bortsett fra at du kan få alle i bedriften til å invitere sine venner inn til å følge siden, må du også her jobbe med godt innhold for å lykkes. Hvis ikke innholdet er interessant, når du absolutt ingen. Det samme gjelder i stor grad også følelser. Det er følelsene du klarer å skape som inviterer til engasjement, og som gjør at merkevaren din betyr noe. Facebook prioriterer først og fremst innhold fra venner og familie, deretter innhold som 

skaper dialog og diskusjoner i kommentarfeltene, eller innhold som innbyr til deling eller reaksjoner.

 

Gode historier

Noe som fungerer godt er å fortelle gode historier. De skaper ofte følelser og engasjement. En god historie kjennetegnes ved at den fortelles av et menneske, til et menneske og den handler om et menneske. Du har helt sikkert mange gode historier å fortelle om bedriften din. Men det kan hende at du trenger litt hjelp av oss til å dramatisere dem.

Gode historier kan fortelles av:
• Kunder
• Leverandører
• Samarbeidspartnere
• Egne ansatte

Kunder kan fortelle hvorfor de er fornøyde. Eller hvordan dere har løst noe for dem. Kanskje har dere levert noe unikt, noe som er over forventning eller som dere har løst på en utradisjonell måte? Alt dette kan bli supergode historier. 

Samarbeidspartnere eller leverandører kan fortelle om hvordan dere ordner opp, at det er aldri noe tull eller skryte av kunnskapen og ekspertisen dere har.

Ansatte har kanskje gjort noe eksepsjonelt, eller de sitter på en spesiell ekspertise det er verdt å fortelle om. 

 

Video

Video er et av satsingsområdene til Facebook. Derfor blir videoinnhold prioritert av algoritmen. Men du må laste de opp direkte og ikke lenke dem til en video på f.eks YouTube.

 

Skiller du deg ut?

Vi kan få oppmerksomhet på to måter. Enten kjøre på med masse volum, eller gjøre noe som er litt originalt. Lager du film, er det de første 30 sekundene som er avgjørende for om du får oppmerksomhet. Og budskapet må komme raskt. For et helseforetak laget vi tre filmer, den første med en nakke innstøpt i sementblokk med budskap ‘Stiv nakke?’, nummer to hadde en rovfuglklo som gravde seg inn i en skulder (Vond skulder?) og den siste et hode som ‘eksploderte’ som en bombe (Stresset?). Vi avsluttet filmen med et hyggelig innslag med behandler og pasient, og budskapet var at dette kan de hjelpe deg med. Første delen var for å få oppmerksomhet og overført et budskap raskt, den siste delen for å skape et bilde man kjente seg igjen i, samt skape trygghet.

 

Annet innhold som ofte fungerer er:
• Å stille spørsmål
• Lage en avstemning
• Bruke kule eller oppsiktsvekkende bilder eller fakta

 

Hva koster det?

Hva du bør bruke i promoteringskostnader, kommer litt an på hvor stor målgruppen din er, hvor mange i denne målgruppen du ønsker å nå, og hvor lenge kampanjen skal vises.

Vi pleier å si at man bør bruke fra kr 3 000 og oppover per post. Det kan hende at man kan klare seg med mindre, hvis målgruppen er veldig liten.

 

Andre utgifter som kan tilkomme:
Kommunikasjonsstrategi og idéarbeid
Produksjon av innhold, for eksempel tekst og foto eller film
Oppsett og målretting av kampanjen
Oppsett av landingsside (kampanjeside på nett)

Se også hvordan du kan lykkes på LinkedIn. Her får du også flere gode tips til hva slags innhold som fungerer på sosiale medier.

Klikk på bildene så kan du se noen av våre kampanjer på Facebook