Hvordan lage en god nettside?

Alle bedrifter ønsker seg Norges beste hjemmeside, nettside eller webside, om du vil. Men hva er det som gjør en nettside god og profesjonell? Er det grafisk design eller bilder? Er det innhold eller er det call to action? Har domenenavnet noe å si?

Det finnes ulike typer nettsider, som skal dekke ulike behov hos de besøkende. Her har vi listet opp 5 ulike typer behov:

  1. Nyheter. Hva som skjer. Holde seg oppdatert. (vg.no andre aviser og magasiners nettsider, bransjerelaterte nettsider, SoMe etc.)
  2. Finne ut noe om et tema. Ønsket om å få vite noe mer, noe å lære. (f.eks. wikipedia, ssb.noordbokene.no)
  3. Bli underholdt (f.eks. youtube.comnetflix.no, SoMe)
  4. Ute for å kjøpe noe, eller drive «windows shopping» (finn.noebay.com og alle andre nettbutikker)
  5. På jakt etter et produkt eller tjeneste som kan løse et problemeller et behov som har oppstått.

Nettsidene vi som oftest jobber med tilhører kategori 5. Dette er en type nettsider som folk ikke trafikkerer av ren og skjær lyst, og for underholdningen sin del. Denne typen websider besøkes kun når et eller annet problem oppstår og behovet for at det skal løses er stor nok. Det stilles derfor helt andre krav til denne typen nettsider enn til nettsider av de fire første kategoriene.

For å få til et salg bør flere av disse punktene være til stede:

  • Det må være lett å finne deg, du må være søkbar
  • Du må ha et produkt som noen trenger eller ønsker seg. Det selges ikke paraplyer i en tørkeperiode
  • Du må inngi tillit og være troverdig
  • Du må være lett å forstå
  • Kunden må få all den informasjonen hun eller han trenger for å tørre å velge deg fremfor en konkurrent
  • Kunden må enkelt få svar på spørsmålene sine
  • Det må se fristende ut
  • Det må være enkelt å handle, altså ikke sett opp mange hindre for å ta kontakt
  • Det er heller ikke feil med gode priser, men det er ikke alltid det viktigste her

Kjennskap

En salgsprosess starter alltid lenge før kunden havner på nettsiden. For at noen i din målgruppe skal bli en kunde av deg, må de først ha kjennskap til at nettopp din bedrift eksisterer. Hvis de ikke vet om deg, kan de heller ikke velge deg.

Hvis du ikke har mange gode venner som gjerne skryter av bedriften din, kan du få til kjennskap på to måter: Gjennom volum-markedsføring eller å gjøre noe originalt, noe som vekker oppmerksomhet (og dermed folk husker). Det hjelper også å komme høyt opp på google annonsering når folk søker etter nettopp det du leverer. Det kommer vi tilbake til, men god markedsføring ellers, vil også bidra til flere klikk der.

Siden kun de største bedriftene her i Norge har råd til volum á la One Call, er valget å gjøre noe som vekker oppmerksomhet. Det meste av dette markedsføringsarbeidet vil foregå i andre kanaler enn på nettsiden. Det kan skje på sosiale medier eller i lokalavisen. Les mer om markedsføring i sosiale kanaler her, som Instagram, Facebook, Snapchat. Hvilken kanal du skal velge, beror på hvor målgruppen din befinner seg, og det kan vi finne ut av for deg.

Kunnskap og kundecaser

Før kunden velger å kjøpe, må kunden ha fått kunnskap nok til å velge ditt produkt eller tjeneste foran konkurrentenes. Dette gjøres på nettsiden. Det er konseptet, hva du sier og hvordan du sier det, som avgjør om kunden får god nok kunnskap.

NB! Kundene dine er ikke så opptatt av å lese om hvor flink og flott du selv mener du er. Selvskryt er det ingen som stoler på uansett. De vil vite hvordan du kan løse et problem de har, så fortell om det.

Gode historier gjør deg godt likt og de selger, fordi vi kjøper av de vi stoler på og de vi liker. De fungerer også veldig godt til å overføre kunnskap. Design og innhold må sammen fortelle historier som interesserer og berører kundene.

Hvis du har en fornøyd kunde eller tre, kan de fortelle en god historie om deg på websiden. At andre er fornøyde, kan noen ganger skape trygghet nok til at kunden velger å ta det siste kjøpssteget. Si du har gjort noe eksepsjonelt eller veldig vanskelig en gang, så får du kanskje en kunde til å fortelle om dette. I tillegg kan du få en av deres fagpersoner til å fortelle faglig hvordan dere løste det. Ja, da har du en god historie som både er en kundeanbefaling og som forteller at dere kan løse noe som er vanskelig og hvordan dere kan gjøre det. Disse gode historiene trenger ikke å ligge fremme på hovedsiden. Du kan lenke til dem slik i teksten: Ved hjelp av gode historier, solgte Grønt Maskin flere siloer.

Tips: slike historier egner seg godt for deling på sosiale medier og noen ganger også som pressemeldinger. Vi har flere eksempler der slike historier har blitt publisert i pressen.

SEO (søkemotoroptimalisering)

I tillegg, den aller viktigste søkemotoren du bør ta hensyn er den google har døpt Panda. For algoritmen Panda handler om godt innhold. Den sørger for at kvalitetssider rangerer over dårligere nettsider. Google ønsker jo å være den beste søkemotoren for sine brukere. Hvis de viser deg et treff som ikke passer med ditt søk, vil du miste tillit til Google og kanskje etter hvert bruke en annen søkeplattform, som f.eks. Bing.

Google viser derfor ikke frem sider uten godt, relevant innhold. Og den viser frem de beste sidene på toppen. Så hvis innholdet ditt ikke er bedre enn konkurrentenes, ja da faller du nedover på søkesidene.

Informasjonen må skrives slik at kundene lett forstår den. Derfor bør du også bruke ordene som brukerne selv bruker. Selv om en lege bruker et komplisert faguttrykk i sin hverdag, som for eksempel brudd i patella, skal hun ikke bruke dette i tekstene på nett så lenge kundene søker etter brudd i kneskålen. Eventuelt kan hun bruke patella en gang, og så forklare at det er kneskål og fortsette å bruke kneskål i teksten.

Tekstene må være skrevet av mennesker, for mennesker og i et folkelig språk. Det er også lurt å bruke synonymer i url, tittel, Meta-beskrivelser, lenketekster, alternativ tekst i bilder og i menyer. Samt i ingress, brødtekst og titler.

Bilder og video

Det siste steget som er avgjørende for at en mulig kunde blir kjøper, er metaproduktet. Et metaprodukt er alt du gjør utenom kjerneproduktet. Dette kan være grafisk design, bilder, logo, video og fonter. Metaproduktet til Coca Cola er altså alt utenom den svarte væsken inni flasken, som flaskeform, logo, farger, bilder, musikk og så videre. Et godt metaprodukt – som også omfatter det å fortelle gode historier – bidrar til å bygge merkevaren din og får deg til å klatre oppover i merkevarehierarkiet.

Hvis ikke bildene på hjemmesiden er tatt av en god fotograf, bør du vurdere dette sterkt. Video og bilder bidrar til å bekrefte at du kan det du driver med og det bygger troverdighet. Men stockbilder av noen amerikanere eller mørke og skakke mobilbilder, duger ikke til dette.

Levende bilder, animasjoner og effekter har en stor påvirkning på brukeren av en nettside. Jo mer levende og tilstedeværende du er – jo bedre. Selv om denne nettsiden og videoen kan lages bedre, har vi lenket til et eksempel på en video på en entreprenør side her: https://digright.com

Folk

Mennesker er opptatt av mennesker. Det er våre flokkegenskaper som har bidratt til at vi har overlevd i ti tusener av år. Det er de egenskapene som gjør at vi søker sammen. Vi gjør som naboen eller venner anbefaler, vi stiller oss i kø, bor tett i tett – selv om det finnes nok av øde områder å ta av – helst går på restauranten der det er fullt kontra tomt, og som gjør at blikket vårt alltid søker etter vennlige ansikter. Så vis frem kontaktpersonene og de ansatte på bildene. Det gir kjøperen en trygghet for at det finnes mennesker i den andre enden som vil dem vel og som de kan snakke med.

Menyer og landingssider

Ikke alt trenger å ligge i menyene. Si vi i Storybold har en meny som heter Visuell profil. Men kundene våre søker etter logo, som jo er en del av en visuell profil. Da kan det være lurt å ha en egen landingsside for logo. Vi kan legge en lenke i teksten under visuell profil, som linker til siden som omhandler logo. For eksempel les mer om design av logo her.

Lag derfor landingssider som er tilpasset det kunden faktisk lurer på og søker etter, med passende call to actions. Der forklarer hva dere gjør for å løse det aktuelle problemet som det søkes etter og hvorfor dere gjør det akkurat slik. Desto bedre tips og forklaringer dere kan gi kundene, jo større tillit får de til dere som leverandør.

Slike landingssider gjør det også lettere for søkemotorene (i tillegg til kundene) å forstå at du er rett leverandør, og det bidrar til flere klikk inn på siden.

Digitalt design og mobile first

Innenfor trender og design av nettsider skjer det endringer hele tiden. Men hvis ikke kundene kan bestille enkelt og greit eller raskt finne den informasjonen de trenger på nettsiden din, hjelper det ikke at førsteinntrykket er sabla flott. Noen faller også for fristelsen til å lage en hjemmeside så hypermoderne at navigasjonen blir vanskelig. Noen fant opp slagordet ‘det enkle er ofte det beste’, synd det ikke var oss som fant opp det, for det er en sannhet i dette.

Vårt råd er å ha profesjonelt design med skikkelige bilder tatt av en fotograf, tilpasset hva din bedrift leverer av tjenester eller produkter, men der innholdet likevel får spille hovedrollen.

Hvis du driver en restaurant skal du ha et koselig og innbydende design i varme farger, med hyggelige skrifttyper og stemningsfulle bilder av mat og sosiale sammenkomster. Du skal skape den stemningen på nettet vi gjerne vil oppleve når vi besøker restauranten fysisk. Hvis du selger tøffe arbeidsklær, skal det være et litt tøffere design. Gjerne med tøffe stemningsbilder av klærne i bruk, slik at kunden kan se hva klærne tåler, men også bilder der du kan se detaljer som sømmer, knapper og løsninger.

Gravetjenester handler om store maskiner, kampesteiner, pukk, grus og jord. Om sterke, tøffe karer og kvinnfolk som ikke er redde for å ta i et tak. Om store – og noen ganger mindre – dimensjoner på rør og kabler. Uttrykket vi leter etter er stort, sterkt, røft, tøft, ikke redd for møkk og vi ordner opp. For å få frem dette kan ta bilder med dramatiske vinkler, gå tett på maskiner og mennesker, bruke sterke skrifttyper.

Designet må også tilpasses plattformen kundene bruker til å besøke siden. Er det via telefonen de fleste henvendelsene gjøres? Eller er det på desktop eller via en tablet? Flere og flere bruker mobilen til å søke opp det de trenger, også i jobbsammenheng. Så vårt råd er å alltid legge til rette for mobil først, og så tilpasse for desktop underveis.

Scrollytelling

De siste årene er det blitt mer og mer vanlig med ‘scrollytelling’. Dette tar kunden på en scrolle-reise nedover siden som består av en kombinasjon av bilder, tekster, animasjoner eller informasjonsgrafikk. Ingen kunder er like, og på denne måten får de ulike måter å tilegne seg kunnskap om et tema på.

Skjema

Å fylle ut et skjema er en ekstra byrde. Jo mer man ber om, desto større oppleves byrden. Byrden påvirkes av svarpersonens forutsetninger for å svare – et byggemeldingsskjema vil oppleves ulikt for en profesjonell snekker, sammenlignet med en privatperson – av hvordan skjemaet ser ut og at man forstår hvorfor man må fylle ut denne informasjonen. Overdrevne sikkerhetsrutiner kan skape engstelse. Fortell i så fall hvorfor du trenger denne sikkerhetsfunksjonen.

Et godt råd er å be kundene svare på minst mulig og ikke be om opplysninger som oppleves som personlige. Å legge igjen både e-postadresse, telefonnummer og full adresse ved første henvendelse, kan bli en for stor terskel for mange. Kan du besvare henvendelsen ved at de kun legger igjen e-postadressen, så hold deg til det og spør heller om mer når de tar kontakt.

Kundenes opplevelse av et skjema avhenger av:

  • hvor mange spørsmål som stilles
  • hva det spørres om
  • hvordan spørreskjemaet er bygd opp
    og hvordan det ser ut

Chat

Av og til kan det lønne seg å legge til en chat-funksjon som dukker opp når noen hos dere er til stede og kan besvare henvendelser. Dvs. at den popper opp etter noen sekunder og spør: er det noe vi kan hjelpe deg med.

Analyser og brukertesting

Design, SEO (søkemotoroptimalisering) og salg på nett har ingen fast formel som kan følges. Derfor må man ta seg tid til å analysere hva som fungerer og ikke fungerer i dag og gjerne ta en prat med kundene som besøker nettsiden, hva de synes fungerer eller ikke. Er det noe de ikke forstår eller er det noe som stopper dem for å ta kontakt?

Med en eksisterende nettside, kan vi skaffe data om hvilke sider som leses eller ikke leses, hva kundene foretar seg og hvor de kommer fra. Vi bruker disse dataene til å skaffe innsikt i hva som fungerer og hvordan nettsiden bør designes, eller kanskje ikke bør designes.

Det går også an å oppgradere side for side og kjøre A/B test mot den gamle siden. Annenhver besøkende får da enten gammel eller ny variant av siden, og vi kan se hvem av sidene som konverterer best.

For dem som ikke har en nettside fra før, kan det være lurt å brukerteste nye skisser og tekster på mulige eller eksisterende kunder.

Synlighet gjennom Google ads

Søkeordsannonser er ofte viktigste salgskanal for nettsider i kategori 5, nettopp fordi folk søker etter en løsning og annonsen dukker opp med svaret. Noe som ofte gir klikk. Du kan lese mer om hvordan vi jobber med google annonsering her.

Ved å oppgradere innhold på nettsiden vil også Google annonsene treffe bedre, siden google sammenligner sider og annonser for å vise de mest relevante til de som søker. Langsiktig forbedringsarbeid er det som er nøkkelordet for å forbedre søkeordsannonser. Her tester vi søkeord, budjusteringer, målgrupper med mer på jevnlig basis.

Der er viktig å ha i bakhodet at Googles algoritmer forandrer seg hele tiden og at konkurransen på søkeordene er mye større enn for bare noen år siden. Derfor vil ikke alltid det som fungerte godt for tre år siden, fungere på samme måte i dag.

Vil du ha en prat med oss om nettsider? Send oss en mail på hei@storybold.no eller kontakt en av oss her