1991
Oppstart
Selskapet grunnlegges av Trygve Blix under navnet Reproservice Moss. Arbeidsoppgaver er setting av tekst for reklamebyråer, bilderepro (scanning av dias og papirfoto for digitalisering) og førtrykk for magasiner.
1997
Blir designbyrå
Inger Marie Bjerkan (senere Spange) ansettes som kreativ leder. Oppdraget er å endre reprofirmaet til et designbyrå. Navnet endres til RM grafika og vi vinner designanbud for blant annet Politidirektoratet og Skatteetaten.
Litt statestikk
2006
Salgsinntekster 8 900 000
Resultat 717 000
2007
Salgsinntekster 7 900 000
Resultat 804 000
2008
Salgsinntekster 7 700 000
Resultat 169 000
2009
Salgsinntekster 6 700 000
Resultat 198 000
2010
Salgsinntekster 5 000 000
Resultat -350 000
2007
Går digitalt
Designbyrået RM grafika, internettselskapet Pixelhospitalet AS og Stens Trykkeri AS inngår et formelt samarbeid som vi kaller Graforama. I samarbeid tilbyr vi design til både digitale og analoge flater og trykkeritjenester.
- Gjennom Graforama kan vi gi kundene våre et tilbud om løsninger i alle kanaler, samtidig som vi sikrer en rød tråd i kommunikasjonen deres, sier Trygve Blix til Moss Avis
Parallellpublisering er ett av Graforamas satsingsområder og de publiserer samme innholdet både i trykksaker og på web.
foto: terje holm
2011
Blir kjøpt opp
RM grafika blir miljøfyrtårnsertifisert og 20 år etter oppstarten banker konsernet 07 media på døren vår og spør om RM grafika vil slå seg sammen med dem. Firmaet endrer derfor navn til 07 Media Moss.
2014
Starter med innhold og annonsesalg
Blix og Spange tar initiativ til å opprette innholdsavdeling og annonsesalgsavdeling i Moss. Selskapet overtar blant annet utgivelsen av magasinet Flying Start, inkludert produksjon av innhold og annonsesalg, samt alle designoppdrag for Moss lufthavn Rygge.
2015
Ny daglig leder
Trygve går av som pensjonist og Inger Marie tar over roret som daglig leder. De utgir første nummer av magasinet Ferrytales, som ligger på Bastøfergene mellom Moss og Horten. Idé, konsept, tekster, bilder og annonsesalg, alt utført i eget hus. Målet er å bli enda mer digitale gjennom interne opplæringsprogram. Vi overtar ansvaret for å utgi magasinet Det Beste i Norge og Sverige. Dette året skriver de også manus og dreiebok til filmen for Landsforeningen uventet barnedød. De leier inn regissør og filmfotografer til produksjonen. Filmen er blitt vist på tv-kanalenes reklamefrie dager alle år siden den gang.
Litt statestikk
2014
Salgsinntekster 8 600 000
Resultat -800 000
2016
Salgsinntekster 12 900 000
Resultat 200 000
2018
Salgsinntekster 13 600 000
Resultat 200 000
2020
Salgsinntekster 10 100 000
Resultat 870 000
2021
Salgsinntekster 12 600 000
Resultat 2 000 000
2016
Leverer flere vellykkede kampanjer
Moss lufthavn Rygge besluttes nedlagt. Men reklamebyrået får rosende omtale i Dagsavisen for Moss lufthavn Rygges kampanje som handler om å skaffe de oppsagte medarbeiderne jobb. De lager en kampanje for Norsk Wavin som ikke bare gir deres gulvarme innpass i markedet, men som leverer også bedre resultater enn forventet.
2018
Utgir bok om markedsføring
Inger Marie forfatter og utgir boken Gode historier – slik øker de merkeverdien og skaffer nye kunder.
2019
Selskapet fisjonerer, bytter navn og flytter
Inger Marie Spange kjøper ut selskapet fra 07 Media og bytter navnet til Storybold. Samme år starter vi også med enkle filmproduksjoner i eget hus. I august flytter Storybold ned til sentrum og inn i Basarbygningen. Dette året får vi oppdraget om å utvikle og utgi jubileumsmagasinet for Moss kommune som skal feire 300 år med bystatus i 2020. Storybold leverer også ny nettside til Fortidsminneforeningen og lager flere filmer for Fokus trening og Bedre hjerter.
2020
Utvikler apper og nettsider
Storybold starter blant annet utviklingen av søppelplukkeappen Pelle på oppdrag fra Frivilligsentralen og Bedre Hjerter. Fase 1, en enkel versjon av appen, lanseres i 2020. Storybold leverer også nettside for Urnes verdensarvsenter og vi skriver flere digitale innholdsartikler for Grønt Maskin som øker salget deres.
2021
Storybold designer blant annet mange skolebøker for Gyldendal, produserer en 17. mai film for Råde kommune og ansetter en animatør. Vi får oppdrag om redesign av magasinet Kulturisten og leverer også innhold til magasinet. Vi leverer vår første animasjonsfilm på oppdrag fra Movar.
2022
Vinner stort anbud
Storybold leverer små og store nettsider som til f.eks. Taste og Kymar Group og lager en digital kampanje om den Verdifulle hagen for Moss kommune. Vi vinner også anbudet om å utgi jubileumsboken for Moss 2020. I løpet av perioden februar til august intervjuer vi involverte, skriver tekster og samler inn bildemateriell og leverer komplett ferdig design. Boken fikk meget god mottagelse november 2022.
NB! Over her viser vi bare et utdrag av kundemassen. Vi har mange faste kunder som stadig kommer med ulike oppdrag innen design, tekst og digital markedsføring.