1991

Oppstart

Selskapet grunnlegges av Trygve Blix under navnet Reproservice Moss. Arbeidsoppgaver er setting av tekst for reklamebyråer, bilderepro (scanning av dias og papirfoto for digitalisering) og førtrykk for magasiner.

1997

Blir designbyrå

Inger Marie Bjerkan (senere Spange) ansettes som kreativ leder. Oppdraget er å endre reprofirmaet til et designbyrå. Navnet endres til RM grafika og vi vinner designanbud for blant annet Politidirektoratet og Skatteetaten.

Litt statestikk

2006

Salgsinntekster 8 900 000

Resultat 717 000

2007

Salgsinntekster 7 900 000

Resultat 804 000

2008

Salgsinntekster 7 700 000

Resultat 169 000

2009

Salgsinntekster 6 700 000

Resultat 198 000

2010

Salgsinntekster 5 000 000

Resultat -350 000

2007

Går digitalt

Designbyrået RM grafika, internettselskapet Pixelhospitalet AS  og Stens Trykkeri AS inngår et formelt samarbeid som vi kaller Graforama. I samarbeid tilbyr vi design til både digitale og analoge flater og trykkeritjenester.

  • Gjennom Graforama kan vi gi kundene våre et tilbud om løsninger i alle kanaler, samtidig som vi sikrer en rød tråd i kommunikasjonen deres, sier Trygve Blix til Moss Avis

Parallellpublisering er ett av Graforamas satsingsområder og de publiserer samme innholdet både i trykksaker og på web. 

foto: terje holm

2011

Blir kjøpt opp

RM grafika blir miljøfyrtårnsertifisert og 20 år etter oppstarten banker konsernet 07 media på døren vår og spør om RM grafika vil slå seg sammen med dem. Firmaet endrer derfor navn til 07 Media Moss.

2014

Starter med innhold og annonsesalg

Blix og Spange tar initiativ til å opprette innholdsavdeling og annonsesalgsavdeling i Moss. Selskapet overtar blant annet utgivelsen av magasinet Flying Start, inkludert produksjon av innhold og annonsesalg, samt alle designoppdrag for Moss lufthavn Rygge.

2015

Ny daglig leder

Trygve går av som pensjonist og Inger Marie tar over roret som daglig leder. De utgir første nummer av magasinet Ferrytales, som ligger på Bastøfergene mellom Moss og Horten. Idé, konsept, tekster, bilder og annonsesalg, alt utført i eget hus. Målet er å bli enda mer digitale gjennom interne opplæringsprogram. Vi overtar ansvaret for å utgi magasinet Det Beste i Norge og Sverige. Dette året skriver de også manus og dreiebok til filmen for Landsforeningen uventet barnedød. De leier inn regissør og filmfotografer til produksjonen. Filmen er blitt vist på tv-kanalenes reklamefrie dager alle år siden den gang.

Litt statestikk

2014

Salgsinntekster 8 600 000

Resultat -800 000

2016

Salgsinntekster 12 900 000

Resultat 200 000

2018

Salgsinntekster 13 600 000

Resultat 200 000

2020

Salgsinntekster 10 100 000

Resultat 870 000

2021

Salgsinntekster 12 600 000

Resultat 2 000 000

2016

Leverer flere vellykkede kampanjer

Moss lufthavn Rygge besluttes nedlagt. Men reklamebyrået får rosende omtale i Dagsavisen for Moss lufthavn Rygges kampanje som handler om å skaffe de oppsagte medarbeiderne jobb. De lager en kampanje for Norsk Wavin som ikke bare gir deres gulvarme innpass i markedet, men som leverer også bedre resultater enn forventet.

2018

Utgir bok om markedsføring

Inger Marie forfatter og utgir boken Gode historier – slik øker de merkeverdien og skaffer nye kunder.

2019

Selskapet fisjonerer, bytter navn og flytter

Inger Marie Spange kjøper ut selskapet fra 07 Media og bytter navnet til Storybold. Samme år starter vi også med enkle filmproduksjoner i eget hus. I august flytter Storybold ned til sentrum og inn i Basarbygningen. Dette året får vi oppdraget om å utvikle og utgi jubileumsmagasinet for Moss kommune som skal feire 300 år med bystatus i 2020. Storybold leverer også ny nettside til Fortidsminneforeningen og lager flere filmer for Fokus trening og Bedre hjerter.

Logo med slogan

2020

Utvikler apper og nettsider

Storybold starter blant annet utviklingen av søppelplukkeappen Pelle på oppdrag fra Frivilligsentralen og Bedre Hjerter. Fase 1, en enkel versjon av appen, lanseres i 2020. Fase 2 leveres i løpet av 2022. Storybold leverer også nettside for Urnes verdensarvsenter og vi skriver flere digitale innholdsartikler for Grønt Maskin som øker salget deres.

2021

Storybold designer blant annet mange skolebøker for Gyldendal, produserer en 17. mai film for Råde kommune og ansetter en animatør. Vi får oppdrag om redesign av magasinet Kulturisten og leverer også innhold til magasinet. Vi leverer vår første animasjonsfilm på oppdrag fra Movar.

2022

Vinner stort anbud

Storybold leverer små og store nettsider som til f.eks. Taste og lager en digital kampanje om den verdifulle hagen. Vi vinner også anbudet om å utgi jubileumsboken for Moss 2020. I løpet av perioden februar til august intervjuer vi involverte, skriver tekster og samler inn bildemateriell og leverer komplett ferdig design. Boken lanseres i begynnelsen av november.

NB! Over her viser vi bare et utdrag av kundemassen. Vi har mange faste kunder som stadig kommer med ulike oppdrag innen design, tekst og digital markedsføring.