Dropp Black Friday!
Ikke bare er Black Friday lite bærekraftig. Det er også en dårlig markedsføringsstrategi.
Nylig deltok vi på et seminar med Opinion, som fortalte at noe har skjedd med oss forbrukere. Pandemien har ført til at vi tilbringer mer tid hjemme og har skapt global usikkerhet. Ukraina-konflikten, økte strømpriser og generelle prisstigninger forsterker denne usikkerheten.
Kutter unødvendige kjøp
Den usikre økonomien gjør at vi strammer inn. Selv om flertallet på 56% omtrent har samme økonomiske situasjon som før, passer vi alle bedre på økonomien vår fordi har vi har en kollektiv følelse av at vi må roe ned. Vi har blitt mer prisfokuserte, gjør færre unødvendige og dyre kjøp, og planlegger kjøpene bedre. Dette har fått forbrukere til å våkne opp. Vi vil ikke lenger la seg lure og vi belønner oss selv for å være fornuftige. Opinion mener at den fornuftige forbrukeren kan bli en varig trend. Når du ført har åpnet øynene, kommer du ikke til å gå tilbake til å gjøre dumme innkjøp.
Kundeklubber uten stor effekt
Vi har lært hvor smart det er å være klok, og vi føler at vi gjør noe godt for både oss selv og andre når vi handler mer fornuftig. Vi er derfor blitt mindre opptatt av merkevarer. Det er nå helt greit å sette First Price-produkter på bordet og enda mindre akseptabelt å skilte med sin rikdom. Dette betyr også at kundene dine vil være mindre lojale, så lenge du ikke har tilført større verdi enn pris. Hvis kunden er med i din kundeklubb, kan du være sikker på at han eller hun også er med i konkurrentens. Vi er med i alle kundeklubber, men handler kun der vi har en god fordel til enhver tid. Forbrukere vet også at virksomheter stor sett lager fordelsprogrammer for sin egen skyld og ikke for sine kunder.
Opptatt av det ekte
Vi bryr oss enda mer om det ekte og autentiske. Vi spiser for eksempel mindre "norsk" taco og velger heller den autentiske meksikanske varianten. Det vi kjøper og gjør skal være ekte, slik det var ment å være. Vi retter oss mer mot det menneskelige, gode verdier, kvalitet og gjerne produkter som er norsk- eller lokalproduserte.
Vi ønsker også å være snille, gode og ta vare på alt fra miljø til mennesker. Vi bryr oss om inkludering, utjevning av forskjeller og psykisk helse. Mindfulness er en sterkt voksende trend, ifølge Opinion. Én av fire mennesker praktiserer det, samtidig som fire av ti opplever angst. Vi ønsker mindre mas og mindre press på å være vellykket. Vi ønsker at ting skal være enklere. Vi har ikke for dårlig tid, men for mange valg. «Hvis du reduserer antall valgmuligheter, vil du antageligvis selge mer», påpekte Ole Petter Nyhaug fra Opinion under seminaret.
Menneskeorienterte
En annen trend er den "felleskapene forbruker". Folk liker mennesker. Trenden er at personen som fronter produktet, kunnskapen og holdningene, i større grad blir merkevaren i stedet for produktet. «Vi må vise mer av oss selv, være mindre polerte og korporative, og mer menneskelige i markedsføringen vår», mente Ole Petter fra Opinion. Vi er helt enige.
Å fortelle gode historier er en bærekraftig og tidsriktig form for markedsføring, mener vi.
Alle elsker gode historier og vi sluker de til frokost, middag og kvelds i alle mulige former. Enten det kommer i form av lyd, film, bilder eller tekst. De får derfor stor oppmerksomhet og er suverene til å overføre kunnskap. Dessuten opplever kundene historiefortelling som noe nyttig, noe som ikke maser eller kjaser, men heller tilfører en verdi. Som reklameguru, Howard Gossage sa: Folk leser ikke annonser. De leser det som interesserer dem. Av og til er det en annonse.
Å pushe varer ut i markedet, med priser som er billige eller ment for å villede er i alle fall en dårlig strategi både med tanke på miljø, kundebehov og ikke minst markedsføring. Vi mener at det å fortelle om menneskene i bedriften, om de ansatte, om kundene og om holdningene til bedriften er langt smartere.
Vi i Storybold trives best med kunder som deler våre verdier og i Storybold er vi opptatt av ærlig kommunikasjon som ikke lurer kundene. Akkurat det, passer dessuten veldig godt inn i den tiden vi lever i.