Design av rapport for Parat

Design av rapporter

Til vår kunde, arbeidstakerorganisasjonen Parat, leverer vi alt fra design til årsrapporter og andre rapporter, håndbøker, brosjyrer, tidsskrift, annonsesalg, annonsedesign, PP-maler og plakater, til toppbanner til nyhetsbrev, Vi leverer også web-illustrasjoner og design for nett og mobil.

Rapportdesign

Det er viktig å huske at teksten er det viktigste innholdet i en rapport og du skal derfor ikke bruke teksten som grafisk pynt. Utfordringen er å gjøre teksten like innbydende og lett å lese eller skanne som i et hvilket som helst magasin du plukker opp og det skal være rettet mot folk i 40-årene eller eldre. Rapporten skal også gi et godt etterlatt inntrykk av avsenderen. Her kan du lese om hvordan du kan finne ditt designuttrykk.

Non tips til design av rapporter

  • Når vi designer rapporter er det viktig å vite hva målet med rapporten er og hvem som skal lese den.
  • Hvilke svar kan leserne ønske å hente ut av den og hva er den viktigste informasjonen?
  • Stil og stemme må passe med den øvrige visuelle profilen og den merkevaren du ønsker å bygge.
  • Designet skal også passe til innholdet i rapporten.
  • Utseendet og følelsen når du tar i rapporten skal bidra til å forsterke betydningen av ordene.
  • Det er også viktig å bryte opp teksttunge sider og bruke rikelig med luft, slik at det ikke blir så tungt å lese.
  • Er rapporten lang og kanskje litt ensformig, bør designet også overraske underveis slik at du holder på leserens konsentrasjon. For eksempel ved bruk av noen fine oppslagsbilder eller grafikk.
  • Skal rapporten kun leses digitalt kan du vurdere å bruke scrollytelling istedet for bladfunksjon eller PDF for nedlasting

Trenger du også hjelp til design av dine rapporter? Kontakt en av oss her eller send oss en mail på hei@storybold.no