Hvordan skrive en god pressemelding?

En pressemelding er en informasjon som sendes til pressen med nyheter og oppdateringer om ditt firma og din merkevare. Å få en pressemelding på trykk kan være verdt ganske mye. For som en reklameguru Howard Gossage en gang sa: Folk leser ikke reklame. De leser det som interesserer dem. Av og til er den en reklame.

Målet med å skrive en pressemelding er jo å få den publisert i en avis, fagblad, ukeblad eller på et nettsted som har en viss troverdighet. For når den står der, skrevet med et journalistisk tilsnitt, leser dine kunder pressemeldingen med litt større interesse enn vi ville gjort med ordinære annonser (hvis du ikke bruker trikset vårt da, som er å skrive gode historier i annonsene). Men det viktigste for deg, er kanskje at du blir publisert helt uten noen form kostnad, så fremt du klarer å skrive den selv.

Travle journalister

Men fordi journalister har det travelt, har de ikke tid til å sette seg ned å analysere det du sender, forstå det som er vanskelig eller skrive det om slik at det lettere fenger leserne. Så det å sende avgårde et teksttungt dokument fullt av tunge fagutrykk eller opplistinger av fakta holder ikke. Slike pressenmeldinger havner som regel i søppelkurven.

Du, eller din innholdsleverandør må skrive en sabla god pressemelding for i det hele tatt å bli vurdert til publisering. Hemmeligheten er egentlig å skrive en fiks ferdig nyhetsartikkel. Helst bør pressemeldingen være bedre enn det journalisten med sin tilmålte tid ville kunne klart på egenhånd. Pressemeldingen skal være så ferdig at alt journalisten trenger å gjøre er å publisere den med sin byline på.

Dette må være med i en pressemelding:

  • En fengende tittel
  • Stikktittel
  • En ingress
  • Brødtekst
  • Mellomtitler
  • Sitater
  • Faktaboks
  • Eventuelt dato og lokasjon for det som skal skje
  • Et bilde, som ser ut som om det er tatt av en fotojournalist og ikke tilhører en flott katalog.
  • Kontaktinformasjon til daglig leder eller en de kan intervjue.

I en god pressemelding bør teksten også være dramatisert. Å dramatisere er å vekke nysgjerrighet og leselyst, eller å finne en vinkel som som gjør at leserne klikker for å lese mer. For det er det mediene er ute etter.

 

Trenger du hjelp til å skrive en god pressemelding?

Storybolds pressemeldinger har blitt plukket opp 9 av 10 ganger i ulike kanaler.
Kontakt oss på hei@storybold.no eller ta kontakt med en av oss her